kawan

Jumaat, 26 Ogos 2011

makan

makan

makan

dan makan......

semenjak dua menjak ni asyik makan je. rajin pulak blogwalking tengok resepiresepi kat internet. ade yang disimpan lam fb's notein case lam lappy nyer ilang. baru2 ni teruja buat makanan jepun. disebabkan barubaru ni kempunan nak makan okonomiyaki yang kt jj wangsamaju tapi tak dapat, ha. semalam aku try buat satu. yang homemade punye. wahhhhhhh!!! teruja!

ni resepiresepi yang trytry sendiri sebab kt kawasan pekan kecik kat sini xde la hypermarket besarbesar nak beli bahan yang sepatutnye..

base:
1 cawan tepung gandum
sebuji telur
1/2 cawan air
(1/8) kubis yang dicincang halus macam nak buat coslow

topping:
sekeping daging burger (daging)
sekeping daging burger (ayam)
sosej
atau lain-lain
(sotong/udang/isi ikan/bebola ikut selera)
halia
bawang bombay
white pepper
black pepper

sos:
2 sudu sos tiram
2 sudu sos tomato
2 sudu sos cili
1 sudu kicap
1/2 sudu kecik garam

+ mayonese

Caracara:

1. dalam satu mangkung besar, pukul sebiji telur, tambah air dan sedikit kicap kalau suka. pukul sebati dan tambah kubis yang sudah dicincang halus.

2. buat sos: panaskan sedikit minyak, masukkan semua sos dan kicap, tambah sedikit air kemudian gaul rata. tambahkan sedikit pepper ikut citarasa dan taburkan garam. bila gelegak, tutup api.

3. panaskan sedikit minyak masak dalam frying pan. tumis halia dan bawang besar hingga naik bau. masukkan daging beger yang sudah ditumbuk halus dan sosej yang telah dicincang. masukkan sedikit pepper dan goreng sehingga masak.

4. setelah masak bentukkan bulat dalam pan tadi dan masukkak adunan base di atasnya. bentukkan bulat seperti pizza.

5. agak-agak permukaan sudah mengeras, terbalikkan adunan. sebaik-baiknya terbalikkan menggunakan sebiji pinggan agar adunan tidak hancur dan kekal cantik.




6. setelah masak hidangkan di atas pinggan.ratakan dengan sos ke seluruh permukaan dan hias dengan mayonese. nak sedap taburkan seaweed powder, pepper, dried octopus dan red shrimp yang dicincang halus.



******lainkali nak buat takoyaki lak. tapi takde pan bulatbulat. tengah perah idea camane buat jadi bulat. tapi yang pasti kene cari seaweed dulu

Tiada ulasan: