kawan

Rabu, 20 Mac 2013

matur-ed

Dear heart, please be matured,

Alhamdulillah, baru aku sedar dan faham erti matang. bukan hanya matang pada akal fikiran, tapi matang pada hati dan perasaan; apabila kehidupan ini dirasakan bukan lagi satu bebanan, malah satu peluang untuk merebut kehidupan yang sempurna di sana kelak, sebagai satu jalan menuju alam yang hakiki, sebagai tempat untuk mengingati semula bai'ah yang pernah kuungkap pada-Nya yang Maha Esa sebelum kelahiran ini.

Satu waktu dulu, seringkali aku lemah pada ujian dunia. Seringkali  aku kalah, rebah tersungkur dalam permainan masa, dan seringkali takdir dan perjalanan masa dipersalahkan. ya Allah, betapa jahilnya aku untuk menyedari mehnah dunia ini.

dan, hari ini aku sedar, Dia letakkan aku dalam sesuatu ujian, agar aku kembali pada-Nya. agar aku sedar wujudnya Dia dalam setiap detik yang aku harungi ini.

"The most moment He loves me is when He put me in a test"

yes, i know that, now.

Sekarang, setiapkali ujian-Nya datang. aku masih mampu tersenyum, aku pandang langit-Nya yang meluas;

"Thanks Allah, thanks for always be with me. Thanks for care about me, Alhamdulillah, Syukur. InsyaAllah, dengan kekuatan yang Kau berikan ini, aku mampu bertahan untuk kesekian kalinya"

Ya, aku tak mampu menipu diri, aku tak mampu menahan mata ini dari terus menangis, ia adalah fitrah. tapi  tidak lagi sebodoh dulu, tidak lagi menangis menangisi takdir.

pabila diri ini seolah tidak tertahan, aku akan mengadu pada-Nya dalam sujudku. menangisi kelemahan diri, menangisi lemahnya iman di dada ini dan. ku memohon sejuta kekuatan dariNya.

Dia letakkan aku di sini, pada waktu ini, pada ujian ini.
Dia memilih aku dalam juta-jutaan hambaNya, kerana dia tahu aku akan terus dan terus bertahan pada takdir yang Dia telah aturkan buatkan dengan penuh hikmah Yang Maha Bijaksana.

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya…” (QS. Al Baqarah {2} 286)

Tiada ulasan: