kawan

Rabu, 12 Januari 2011

manusia....!

seringkali aku cuba mencari
setitik jerih dalam peluh lelahmu
secebis perih dalam penat wajahhmu
sedetik kasih dalam banyak perlakuanmu

namun
aku hanya terjumpa
segaris benci pada hati yang mati
sebaris dendam pada hati yang hitam
hati yang kau siram dengan suramnya mesra
hati yang kau baja dengan kasarnya suara
hati yang kau pupuk tanpa rasa cinta

manusia....!
anakmu ini membesar tanpa lembutnya belaianmu
tanpa indahnya kasihmu
tanpa brgunanya teguranmu
tanpa bernilainya pertolonganmu
aku seolah tidak pernah mengenali insan bernama kamu

manusia....!
terimalah ini benih yang kau baja dulu.
mengertilah ini wajah yang kau kalih dulu
ketahuilah.....
pipi ini sudah kebal pada keras kasar telapak jarimu
hati ini sudah tiada gentar hormat pada lelaki bernama kamu

manusia....!.satu pintaku
andai masih tersemat setitik kasih pada warismu 
andai masih mengalir hanyir darahmu dalam jelek tubuhku
titipkan sekeping doa agar hati ini layu
agar hati ini tahu bahawa aku punya kamu
sebelum kau atau aku pergi bertemu Dia yang Satu.

Tiada ulasan: